Neuroscience voor de Eventbranche (1 dag) Nieuw in 2019!

Vind oplossingen voor hardnekkige uitdagingen bij het organiseren van events met behulp van de nieuwste inzichten vanuit de neurowetenschappen.

 

Nieuwe inzichten vanuit neuropsychologie, neurobiologie en andere neurowetenschappen geven ons een andere kijk op gedrag van consumenten en zakelijke cliënten en dus op marketing in al zijn facetten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan: Emoties zijn essentieel voor besluitvorming, 95% van alle activiteiten in ons brein zijn emotioneel en onbewust (systeem 1) en slechts 5% is rationeel en bewust (systeem 2).

Daarbij komt dat sociale beïnvloeding veel belangrijker is voor ons gedrag dan dat we denken. Het onderhouden van sociale relaties staat qua belang op gelijke hoogte met voeding en fysieke veiligheid. Daar is ons brein dan ook op ingericht.

Rationele argumenten spelen op een andere manier een rol dan tot nu toe aangenomen. Ons rationele brein is langzaam, kost veel energie en daarom maken we er maar spaarzaam gebruik van. Overtuigen met rationele argumenten is slechts zelden een effectief middel om mensen te beïnvloeden. Veel eerder zetten we ons rationele brein in als check van een emotioneel genomen beslissing of een post-rationalisatie ervan.

NEURO Solutions

We onderwaarderen het belang van emoties. We gebruiken sociale beïnvloeding onvoldoende doelmatig. We vertellen onze rationele argumenten op de verkeerde plek, het verkeerde moment en de verkeerde manier. We onderzoeken behoeften en meten effecten veelal op de verkeerde wijze. Er liggen enorme kansen om budget en middelen veel effectiever in te zetten, om oplossingen te vinden voor hardnekkige uitdagingen.

Op basis van de belangrijkste business challenges van de trainingsdeelnemers gaan we ontdekken wat de impact van deze nieuwe inzichten zijn. We identificeren waar ze botsen met heersende mentale modellen en waar de grootste kansen liggen. We genereren 2 tot 3 concrete ideeën hoe deze inzichten toe te passen. We formuleren experimenten hoe deze ideeën uit te proberen en op hun effectiviteit te toetsen. 

Opzet van de training

Voorafgaand aan de trainingsdag vragen we de deelnemers om hun uitdagingen en vraagstukken te delen. Deze clusteren we tot drie of vier onderwerpen waar we op de dag specifiek op in zullen gaan.

In de ochtend heeft dat de vorm van kennis delen waarbij we praktisch maar wel diepgaand op wetenschappelijke inzichten en onderzoek zullen ingaan. In de middag gaan we met de onderwerpen aan de slag en gaan we oplossingen ontwerpen voor de vraagstukken die door de deelnemers zijn aangedragen.

De trainer Dr. Daan de Raaf

Dr. Daan de Raaf - Strategy Director / brand, marketing & digital transformation - neemt je mee door de reis van een eventbezoeker en laat zien waar neurowetenschap ons nieuwe inzichten geeft en inspireert wat er anders en beter zou kunnen. 

Daan: "Wetenschappelijk onderzoek leert ons steeds meer over hoe ons brein werkt en dus over wat emoties nu eigenlijk echt zijn, hoe mensen beslissingen nemen, hoe communicatie werkt, en nog veel meer. En dat is veelal heel anders dan dat we altijd dachten. Dus zullen we de manier waarop we gewend zijn om zaken aan te pakken ook flink moeten veranderen."

Lenny Klaassen (Effectivents): “De reacties naar aanleiding van het spreken van Daan tijdens ons jaarlijkse Effect Ivent (inspiratie- en kennisevent voor eventmanagers) waren dusdanig overweldigend dat dit naar meer smaakte. We konden niet anders dan dit visie- en aanpak-veranderende onderwerp een vervolg geven in de vorm van een training.” 

Voor wie

Even organizers die geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen van de neurowetenschappen maar niet weten hoe deze inzichten concreet toe te passen in hun eigen situatie.

Kosten

De kosten bedragen € 595 excl. BTW, incl. lunch, drankjes en trainingsmaterialen.

Datum & locatie

Woensdag 26 juni 2019

Locatie Vrij in Culemborg (net onder Utrecht)

Deze training is een samenwerking van Effectivents met strategisch adviesbureau Dare! Strategy en neuro research agency Alpha.One.

 

Inschrijven

Informatie aanvragen